Vladimir Ilyich Lenin : Tiga Sumber dan Tiga komponen Anggota dalam Marxisme

Artikel ini telah diterbitkan pada tahun 1913 dalam Prosveshcheniye No. 3, memperingati ulangtahun ketiga puluh kematian Marx.

Prosveshcheniye (Pencerahan) adalah  sosial, politik dan sastera Bolshevik bulanan yang disiarkan secara sah di St Petersburg dari Disember 1911 dan seterusnya. Penubuhannya telah dicadangkan oleh Lenin untuk menggantikan Bolshevik jurnal Mysl (Pemikiran), sebuah penerbitan Moscow yang diharamkan oleh kerajaan tsar. Lenin mengarahkan kerja jurnal dari luar negara dan telah menulis artikel berikut: “Masalah Asas Kempen Pilihan Raya”, “Keputusan Pilihan Raya”, “Catatan Kritikal pada Soalan Kebangsaan”, “The Right of Nations untuk diri Penentuan “, dan lain-lain.

Jurnal ini telah ditindas oleh kerajaan tsaris pada bulan Jun 1914, pada malam sebelum Perang Dunia Pertama. Penerbitan telah disambung semula pada musim luruh tahun 1917 tetapi hanya satu nombor dua muncul; nombor ini mengandungi dua artikel oleh Lenin: “Bolehkah pihak Bolshevik Mengekalkan Kuasa Negeri?” dan “Satu kajian semula Program Parti”.

Lenin-Trotsky_1920-05-20_Sverdlov_Square-highlight

Vladimir Ilyich Lenin : Tiga Sumber dan Tiga komponen Anggota dalam Marxism

Di seluruh dunia bertamadun, ajaran-ajaran Marx mengundang permusuhan dan kebencian oleh semua sains borjuasi (rasmi dan liberal), yang menganggap Marxsisme sebagai sejenis ‘kumpulan perosak”. Dan tidak ada sikap lain yang boleh diharapkan, kerana tidak ada sebarang sains sosial yang “tidak berpihak” didalam masyarakat yang berdasarkan perjuangan kelas. Dalam satu cara atau yang lain, semua sains rasmi dan liberal mempertahankan penghambaan-bergaji, manakala Marxsisme telah mengistiharkan peperangan tanpa henti pada penghambaan tersebut. Untuk mengharapkan sains untuk bersifat adil didalam masyarakat hamba-upah adalah seperti bodoh dan naif untuk mengharapkan keadilan daripada pihak usahawan didalam persoalan sama ada gaji pekerja tidak patut dinaikkan dengan mengurangkan keuntungan kapital.

Tetapi ini bukan segalanya. Sejarah falsafah dan sejarah sains sosial menunjukkan dengan jelas bahawa tidak terdapat apa-apa ciri yang menyerupai ‘sektarianisme” didalam Marxsisme, dalam erti kata yang ia menjadi kaku, doktrin menakutkan, satu doktrin yang timbul dari sudut terpencil daripada pembangunan tamadun dunia. Sebaliknya, kebijaksanaan Marx terdiri secara khususnya kerana beliau mempunyai jawapan yang dilengkapi terhadap soalan yang telah dibangkitkan oleh minda-minda terulung umat manusia. Ajaran nya muncul sebagai kesinambungan langsung dan penerusan segera ajaran wakil-wakil terbesar falsafah, ekonomi politik dan sosialisme.

Doktrin Marxsis adalah terulung kerana ianya adalah benar. Ia adalah komprehensif dan harmoni, dan memberikan manusia sesuatu pandangan dunia yang penting tidak dapat disamakan dengan mana-mana bentuk kepercayaan karut, reaksi, atau pembelaan terhadap penindasan borjuasi. Ia adalah pengganti yang sah untuk produk terbaik  yang dihasilkan manusia pada abad kesembilan belas, seperti yang diwakili oleh falsafah Jerman, ekonomi politik Inggeris dan sosialisme Perancis.

Ini adalah tiga sumber Marxsisme, yang juga bahagian-bahagian komponen yang kita akan gariskan secara ringkas.

 1

Falsafah Marxsisme adalah materialisme. Sepanjang sejarah moden Eropah, dan terutamanya pada akhir abad kelapan belas di Perancis, di mana perjuangan yang tegas telah dijalankan terhadap setiap jenis sampah zaman pertengahan, menentang penghambaan serfdom dalam institusi-institusi dan idea-idea, materialisme telah terbukti menjadi satu-satunya falsafah yang konsisten , benar kepada segala pengajaran sains semulajadi dan bermusuh kepada keghaiban, penipuan dan sebagainya. Musuh-musuh demokrasi telahi, oleh itu, sentiasa mengolah segala usaha mereka untuk “menafikan”, memandang rendah dan memfitnah materialisme, dan telah menyokong pelbagai bentuk idealisme falsafah, yang sentiasa, dalam satu cara atau yang lain, adalah sama dengan pertahanan atau sokongan terhadap  agama.

Marx dan Engels mempertahankan materialisme falsafah dalam cara yang paling tekun dan berkali-kali menjelaskan bagaimana mendalamnya kesilapan pada setiap pemesongan dari dasar ini. Pandangan mereka yang paling jelas dan menyeluruh dijelaskan dalam karya-karya Engels, Ludwig Feuerbach dan Anti-Dühring, yang, seperti Manifesto Komunis, adalah buku panduan untuk setiap pekerja berkesedaran kelas.

Tetapi Marx tidak berhenti pada materialisme abad kelapan belas: beliau membangunkan falsafah ke tahap yang lebih tinggi, ia diperkaya dengan pencapaian falsafah Jerman klasik, terutamanya sistem Hegel, yang pada gilirannya telah membawa kepada materialisme Feuerbach. Pencapaian utama adalah dialektik, iaitu doktrin pembangunan dalam bentuk sepenuhnya, terdalam dan paling menyeluruh, doktrin sifat relatif pengetahuan manusia yang memberikan kita pencerminan jisim yang sentiasa berkembang. Perjumpaan-perjumpaan terbaru sains semula jadi-radium, elektron, perubahan unsur-unsur-telah menjadi pengesahan yang luar biasa materialisme dialektik Marx meskipun ajaran ahli-ahli falsafah borjuasi dengan pengunduran “baru” mereka kepada idealisme lama.

Marx mendalami dan membangunkan materialisme falsafah sepenuhnya, dan meluaskan kognisi alam untuk memasukkan kognisi masyarakat manusia. Materialisme bersejarah beliau adalah satu pencapaian besar dalam pemikiran saintifik. Huru-hara dan sinambungan yang sebelumnya bermaharajalela dalam pandangan mengenai sejarah dan politik digantikan oleh teori saintifik yang penting dan harmonis, yang menunjukkan bagaimana, berikutan dengan pertumbuhan kuasa-kuasa produktif, daripada satu sistem kehidupan sosial yang lain dan sistem yang lebih tinggi berkembang -Bagaimana kapitalisme, misalnya, tumbuh daripada feudalisme.

Sebagaimana pengetahuan manusia mencerminkan alam (iaitu, perihal kemajuan), yang wujud secara bebas daripadanya, maka pengetahuan sosial manusia (iaitu, pelbagai pandangan dan doktrin-falsafah, agama, politik dan sebagainya itu) mencerminkan sistem ekonomi masyarakat. Institusi politik adalah struktur pada asas ekonomi. Kita lihat, misalnya, bahawa pelbagai bentuk politik di negara-negara Eropah moden telah membantu mengukuhkan penguasaan borjuasi ke atas proletariat.

Falsafah Marx adalah materialisme falsafah sempurna yang telah disediakan manusia, dan terutamanya kelas pekerja, dengan alat-alat pengetahuan yang mampan dan berkuasa.

 2

Setelah menyedari bahawa sistem ekonomi adalah dasar pada mana struktur mega politik terdiri, Marx menumpukan perhatian yang paling besar kepada kajian sistem ekonomi ini. Karya utama Marx, Capital, menumpukan perhatian kepada kajian sistem ekonomi masyarakat moden, iaitu masyarakat kapitalis.

Ekonomi politik klasik, sebelum Marx, berkembang di England, negara yang paling maju di antara negara-negara kapitalis. Adam Smith dan David Ricardo, melalui kajian-kajian mereka mengenai sistem ekonomi, mendedahkan dasar-dasar teori tenaga pekerja mengenai nilai (labour theory of value). Marx meneruskan usaha mereka; dia memberikan bukti teori dan dibangunkan secara konsisten. Dia menunjukkan bahawa nilai setiap komoditi adalah ditentukan oleh kuantiti masa bekerja yang diperlukan secara sosial yang digunakan dalam pengeluarannya.

Dimana ahli-ahli ekonomi borjuasi melihat hubungan antara benda (pertukaran satu komoditi kepada yang lain), Marx mendedahkan hubungan di antara manusia. Pertukaran komoditi-komoditi meluahkan hubungan di antara pengeluar-pengeluar individu melalui pasaran. Duit menandakan bahawa hubungan sedang menjadi semakin rapat, menyatukan seluruh kehidupan ekonomi pengeluar-pengeluar individu dalam satu sistem menyeluruh. Modal menandakan perkembangan seterusnya hubungan ini: kuasa tenaga pekerja manusia menjadi komoditi. Pekerja bergaji menjual kuasa tenaga pekerja kepada pemilik tanah, kilang dan peralatan bekerja. Pekerja menghabiskan satu sebahagian daripada sehari untuk meliputi kos membiayai dirinya dan keluarganya (gaji), manakala sebahagian yang lain pada hari tersebut dia bekerja tanpa ganti rugi, menciptakan ‘nilai-lebihan’ untuk kapitalis, sumber keuntungan, sumber kekayaan kepada kelas kapitalis.

Doktrin nilai-lebihan adalah batu asas kepada teori ekonomi Marx.

Modal, yang dihasilkan oleh tenaga buruh pekerja, menghancurkan pekerja, merosakkan pemilik kecil dan mewujudkan angkatan tentera yang menganggur. Dalam industri, kejayaan pengeluaran berskala besar adalah jelas dengan serta-merta, tetapi fenomena yang sama juga yang perlu diperhatikan dalam bidang pertanian, di mana keunggulan pertanian kapitalis besar-besaran dipertingkatkan, penggunaan jentera dan peningkatan ekonomi petani, terperangkap oleh wang-modal, kemerosotan dan jatuh ke dalam kehancuran di bawah beban tekniknya yang kemunduran. Kemerosotan pengeluaran berskala kecil berlaku dalam pelbagai bentuk dalam pertanian, tetapi kemerosotan itu sendiri adalah fakta yang tidak dapat dinafikan.

Dengan menghapuskan pengeluaran berskala kecil, modal membawa kepada peningkatan dalam produktiviti tenaga pekerja dan kepada kewujudan posisi monopoli bagi pertubuhan-pertubuhan kapitalis besar. Pengeluaran itu sendiri menjadi semakin sosial-beratus-ratus ribu dan berjuta-juta pekerja menjadi terikat bersama-sama dalam tetapan organisma ekonomi- tetapi hasil tenaga pekerja secara kolektif ini dirampas oleh beberapa orang kapitalis. Anarki didalam pengeluaran, krisis-krisis, pengejaran ghairah menuju pasaran dan ketidak-stabilan didalam kewujudan rakyat jelata semakin menjadi-jadi.

Dengan meningkatkan pergantungan pekerja keatas modal, sistem kapitalis mewujudkan kuasa besar buruh yang bersatu padu.

Marx menggariskan perkembangan kapitalisme dari embrionik ekonomi komoditi , dari pertukaran ringkas, kepada bentuk-bentuk tertingginya, kepada pengeluaran berskala besar.

Dan pengalaman setiap negara kapitalis, lama dan baru, tahun ke tahun menunjukkan dengan jelas kebenaran doktrin Marxsis ini kepada peningkatan bilangan pekerja.

Kapitalisme telah berjaya di seluruh dunia, tetapi kejayaan ini adalah hanya permulaan untuk kejayaan buruh keatas modal.

3

Apabila feudalisme ditumbangkan dan masyarakat kapitalis ‘bebas’ muncul di dunia, ia sekali gus menjadi jelas bahawa kebebasan ini bermakna satu sistem penindasan yang baru dan eksploitasi terhadap manusia yang bekerja. Pelbagai doktrin sosialis dengan serta-merta muncul sebagai gambaran dan bantahan terhadap penindasan ini. Sosialisme awal, bagaimanapun, adalah sosialisme utopia. Ia mengkritik masyarakat kapitalis, ia mengutuk dan mengejinya, ia bermimpi kemusnahannya, ia mempunyai visi order yang lebih baik dan berusaha untuk meyakinkan yang kaya tentang eksploitasi yang tidak bermoral.

Tetapi sosialisme utopia tidak dapat menunjukkan penyelesaian sebenar. Ia tidak dapat menjelaskan sifat sebenar penghambaan-bergaji di bawah kapitalisme, ia tidak dapat mendedahkan hukum-hukum perkembangan kapitalis, atau menunjukkan kuasa sosial mana yang mampu menjadi pencipta sebuah masyarakat baru.

Sementara itu, revolusi-revolusi yang bergelora di mana-mana di Eropah, dan terutamanya di Perancis, disertai kejatuhan feudalisme, penghambaan serf, semakin banyak mendedahkan dengan jelas perjuangan kelas sebagai dasar dan daya penggerak bagi semua pembangunan.

Tidak satu pun kejayaan kebebasan politik ke atas kelas feudal dimenangi kecuali menentang rintangan terdesak. Tidak satu pun negara kapitalis berkembang pada dasar yang lebih atau kurang bebas dan demokratik kecuali dengan perjuangan hidup-dan-mati di antara pelbagai kelas dalam masyarakat kapitalis.

Genius Marx terletak pada beliau yang menjadi orang pertama menyimpulkan dari ini pelajaran sejarah dunia mengajar dan mengaplikasikan pengajaran itu secara konsisten. Ringkasan yang dibuat beliau adalah doktrin perjuangan kelas.

Manusia selalu menjadi mangsa kepada penipuan dan penipuan-diri-sendiri dalam politik, dan mereka akan sentiasa ditipu sehingga mereka belajar untuk meneliti kepentingan kelas tertentu atau lain-lain di belakang semua frasa moral, agama, politik dan sosial, perisytiharan dan janji-janji. Juara reformasi dan pembaikan sentiasa akan ditipu oleh pihak yang mempertahankan tatanan lama sehingga mereka menyedari bahawa setiap pertubuhan lama, bagaimana zalim dan reput ianya mungkin kelihatan, adalah berterusan digerakkan oleh kuasa-kuasa kelas-kelas pemerintah tertentu. Dan hanya ada satu cara untuk menghapuskan tentangan kelas-kelas tersebut, dan ia adalah dengan mencari, dalam setiap masyarakat yang mengelilingi kita, kuasa yang boleh dan, oleh keranan kedudukan sosial mereka, mesti mendirikan kuasa yang mampu menyapu bersih kuasa-kuasa yang lama dan mencipta yang baru, dan untuk memakrifatkan dan mengatur kuasa-kuasa untuk perjuangan.

Falsafah materialisme Marx dengan sendirinya telah menunjukkan proletariat jalan keluar dari penghambaan moral di mana setiap kelas yang ditindas telah terjerumus sehingga kini. Teori ekonomi Marx sendiri telah menjelaskan posisi sebenar proletariat didalam sistem kapitalisme secara umumnya.

Pertubuhan-pertubuhan bebas proletariat bercambah di seluruh dunia, dari Amerika ke Jepun dan dari Sweden ke Afrika Selatan. Proletariat semakin berkesedaran dan berpendidikan dengan melancarkan perjuangan kelas; ia sedang menghapuskan dari dirinya prasangka masyarakat borjuasi; ia memobilisasikan ahli-ahlinya dengan lebih rapat lagi dan sedang belajar untuk mengukur jarak kejayaannya; ia memperkasakan daya dan berkembang tanpa disekat lagi.

Sumber asal dalam bahasa Inggeris boleh dibaca disini: https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1913/mar/x01.htm

Vladimir Ilyich Lenin : Tiga Sumber dan Tiga komponen Anggota dalam Marxisme

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s